مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 06 – نوامبر

 

روزنامه اراده درسرمقاله شماره امروزخود درمورد اهداف ایران در افغانستان تبصره کرده و ان را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با اشاره به مسئله جنجالی کمک پولی ایران به ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که در زیر همین کمک ها نیز اهدافی وجود دارد که نشان می دهد ایران در امور افغانستان دست درازی می کند.

روزنامه درمورد فعالیت های تجارتی و سرمایه گذاری در افغانستان نیز تبصره کرده و مشکلات و دست آورد های آن را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با توجه به امضای معاهده ترانزیت و تجارت میان افغانستان و پاکستان نوشته است که این اقدام ، گام مهمی در جهت توسعه اقتصادی در افغانستان است.

 

روزنامه دولتی هیواد درسرمقاله شماره امروزخود درمورد مشکلات کنونی افغانستان و راه های بیرون رفت از آن تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که راه های حل برای مشکلات افغانستان وجود دارد و مقاله نویس در این راستا شیوه های را که پادچاخان مبارز منطقه برای آوردن صلح استفاده کرده بود، سرمشق قرار داده است.

اما روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد مصارف بی جا در ادارات دولتی افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که جلوگیری از مصارف بی جا می تواند به تقویت اقتصاد کمک کرده و حتی شفافیت درمصارف را به وجود بیاورد.

 

روزنامه آرمان ملی نیز بار دیگر مسئله کمک ایران را به افغانستان و اهداف آن را مطرح کرده است.

این روزنامه این بار مسئله استفاده رسانه ها و خبرنگاران را از کمک پولی ایران مطرح کرده و خواستار مشخص شدن این رسانه ها و خبرنگاران گردیده است.

این روزنامه گفته است که باید مشخص شود که کدام رسانه ها در افغانستان و از کجا تمویل می شوند تا وابسته گی های آنان نیز روشن شود.

روزنامه درجای دیگری مسئله مذاکره با طالبان مسلح را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه پرسیده است که آیا حضور طالبان در ارگ برای مذاکره شایعه است یا واقعیت ؟

مقاله نویس گفته است، به هرصورت این شایعات می تواند جلو تلاشهای صلح طلبانه را مختل کند، زیرا به عقیده نویسنده، حضور طالبان تحول مثبتی را ایجاد نمی کند.

 

روزنامه باختر درسرمقاله شماره امروزخود درمورد خواسته های تازه نماینده گان کنونی مردم در ولسی جرگه افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به ختم شدن دوره کاری وکلا نوشته است که بسیاری از وکلای که در این دوره انتخابات کاندید بودند و نتوانستند تا رای به دست بیاورند، حالا خواستار امتیازاتی هستند.

این روزنامه با انتقاد از عملکرد وکلا در جریان پنج سال گذشته، این خواسته ها را مفکوره های خود خواهانه توصیف کرده است.

باختر درمورد جنجال برگزاری انتخابات افغانستان و نتایج آن نیز تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به تقلب ها و تخطی های که در انتخابات صورت گرفته ، گفته است که کاندیدان متقلب نیز به سارنوالی معرفی می شوند تا شفافیت در بررسی نتایج انتخابات وجود داشته باشد.


November 8th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها